Google+ Followers

Untuk INFO Bersama



Salam haiii kawan-kawan sihat ke?

today nas nak share satu benda mungkin beri manafaat pada ibu bapa diluar sana. mahupun guru-guru. bagi diri nas jua yang wajar untuk diteladani.

oh ya sebelum tu mesti tertanya2kan manela nas ni. sebenarnya nas bercuti seminggu di kampung.  bila dah kat kampung jumpa mak abah dah tak ingat nak update blog hahaha.  seronok menyimpan lelemak sebab MAK masak sedap biarpun la cume ikan masin pon yang penting mak masak fuhhhh 24 hours keje membedal jer aku. makanya lelemak berjaya berjoget dengan riangnya.



time cuti la aku nak marathon cerita yang aku rasa aku tak khatam nak tengok kan. belek-belek cerita semua tak menjadi santapan hati. semuanya  tak best. semua chanel aku alih tapi satu pon tak menarik hati. then mak datang terus bagi remote kat mak. 
apa lagi sekali tekan jer mak aku pilih chanel 108 
    (haaaaa korang tau tak chanel apa?)
apa lagi cerita hindustani la  astro zee... apa lagi layan jelah
makin aku layan makin best aduhai dah jatuh cinta pulak, makin aku nak alih makin mencabar aku nak tengok. ok now fokus.

                sekali pandang mak aku khusyuk tengok siap pot pet pot pet kat aku. siap tanya kenapa itu ini. aku jelaskan la sikit-sikit yang aku faham
              ok beberapa minit kemudian senyap.... pandang sekali lagi rupenya mak aku dah masuk dalam cerita  >> Zzzzzz<<


 ok fine senyum je aku
    
                 cerita yang aku tengok ni cerita yang dibintangi oleh pelakon bolywood iaitu Amer Khan. serius cerita ni banyak memeberi pengajaran pada ibu bapa yang terlalu mendesak anak-anak supaya menjadi apa yang mereka kehendaki. sedangkan mereka mempunyai minat yang lain. dan ibu bapa mengubah mereka sedangkan mereka cenderung kepda satu bidang yang mereka gemari.
                 dalam cerita ini mengisahkan seorang kanak-kanak yang bermasalah dalam sesuatu bidang yang khusus ( contoh nya huruf p dan q  dan huruf yang diterbalik menjadi sama kiranya terkeliru disitu) pada permulaan kisah ini kita akan nampak bagaimana guru yang menangani kes budak ni. sehinggakan segalanya tugasan budak ni buat dianggap bodoh di pandangan mata guru-guru disekolah itu. (serius memang sedih) budak lelaki ni bernama Ishaan Awasthi bila diberikan tugasan dia tak dapat siapkan satu tugasan. ibu bapa budak ni hantar kat sekolah tu disebabkan kelemahan anaknya dan dianggap berbeza sekali dengan abangnya yang pandai. namun disebaliknya budak ni memiliki bakat yang tersendiri.  yang lansung tidak diketahui oleh ibu bapanya sendiri. iaitu melukis
             
               
                    dari hari kehari Ishaan menjadi murung akibat tindakan guru-guru  yang  selalu menghukum mencemuhnya  ekoran masalah dalam perlajaran. malahan keluarganya seolah membuangnya. ishaan mula menjadi pendiam. bila di beri satu tugasan ishaan hanya merenung kertas tersebut tanpa satu apa pun tindakan.

                      sehinggalah tiba seorang guru baru (Amer Khan) yang dahulunya mengajar anak-anak di rumah orang kurang upaya. guru baru ni pada permulaan sangat hairan dengan sikap ishaan yang seolah mendendami sesuatu. guru ni cuba mendalami permasalahan murid ini dengan  memeriksa segala kertas-kertas ujian dan buku-buku  dari tahun lepas  yang di ambil alih dari guru yang digantinya. guru baru ni tak berpuas hati dan cuba mendalami permaslahan yang terbina dari ibu bapa ishaan. dan pergi kerumah ishaan. dari situ gurunya mengetahui bahawa anak murinya itu mempunyai satu keunikan didalam seni. segala lukisan yang dihasil sangat halus dan bukan mudah kanak-kanak seusianya mampu berfikir kearah sebegitu untuk memiliki satu warna yang hidup. dan dibelek buku penulisan pulak. baru guru itu memahami apa permasalahan sebenar kanak-kanak ini. iaitu DISLEKSIA (dileksia ni adalah satu gangguan dalam pembelajaran dimana murid tidak dapat membezakan huruf-huruf dan tidak dapat membaca disebabkan binggung dengan huruf huruf yang tidak dapat dibezakan)

                  pada mulanya ibu bapa budak ni tak percaya dengan apa kata-kata guru. malahan guru besar  dan guru-guru tidak mempercayai usaha guru ini akan berjaya. kerana mereka menganggap ishaan anak yang bodoh dan tidak boleh diubah.. sehinggalah  guru ini sendiri mengajar semula ishaan untuk membezakan huruf yang terkeliru. dan berkat usaha gigih guru ini ishaan berjaya membaca disamping itu minatnya dalam melukis dipertingkatkan.

            dan diakhir cerita ini guru ni (amer khan) mengadakan satu pertandingan melukis yang wajib disertai oleh murid dan guru-guru disekolah semua tidak terkecuali termasuklah guru besar. pada permulaan guru-guru yang tegas dan tidak pernah tersenyum akhirnya tersenyum. dan juri dari luar dijemput. ternyata murid yang dianggap bodoh itu menang tempat pertama. dan lukisannya dijadikan cover untuk majalah sekolahnya. malahan pelajaranya jua cemerlang.
           


it's ok to cry when you're in a
HARD SITUATION

but you can't spend
the rest of your  life
CRYING

so wipe your tears and
MOVE ON



ok ni la cerita yang nas maksudkan tadi. nak bercerita sangat tak berapa nak reti kan. sikit-sikit la nas translate yer... nas rase cerita ni dah lama dimainkan cume nas ketinggalan untuk tengok. 


ok kalau nak tanya penilaian nas pada cerita ni memang nas bagi cap jempol. terbaik best sedih semuanya la...korang kene tengok sendiri baru korang akan rasa apa nas rase. bukan mudah seorang guru mendidik seorang pelajar sebegini. kene betol-betol memahami permasalahan mereka. peranan ibu bapa memainkan pernan penting. kadang kadang ada ibu bapa yang cuba membentuk anak mereka dengan mengikut segala apa yang mereka kehendaki bukan apa yang anak mereka kehendaki. suke dengan ending cerita ni segala permasalahan yang berlaku diakhiri dengan lukisan. kiranya diakhirnya mereka cuba menghidupkan kecerian dengan  lukisan untuk hilngkan segala stres.


        

Tiada ulasan: