Google+ Followers

Tibe-Tibe Ade Orang Tegur....? 2

Salam Semua
salam jumaat semua yer
macam biasa 
harapan nas kowang semua sihat
mulakan hari ini dengan senyuman
sile Ikhlas kan senyuman anda
senyum luas2
supaya rezeki pon jadi luas
pastu satu lagi
syarat dia
Ape dia?
ok nak tau jom





































senyum Dulu























angkat kening


























pastu senyum lagik
































ok2 tu saje
saje nak Buli kowang semua hahhaha
darii itu sile
senyum banyak2
ok 
"senyum itu satu sedekah"









OK sile maafkan saya
sebab semalam tak sempat nak
hapdate Blog Buruk ni
mesti tertunggu2 kan episod ni
huhuhuhu

Perasan


OK sape2 yang pernah follow blog ni
mesti tau kan entry 
sebelum ni tentang apa?
so bagi blogger2 baru
yang comel handsome cantik dsbg
yang baru nak Follow blog buruk kite ni
dan lebih2 lagi nak tau 
kenapa Title kat atas tu tibe2 jadi = 2 
sile klik kat bawah ni k








Jom kita sambung semule K





TIBA TIBA........




Muncul seorang lelaki yang  tampan paras rupanya pemuda itu  tersenyum melihat 
Pari-pari suci yang cube menyembunyikan diri


"Wahai pari-pari  janganlah engkau takut kepada ku" luahPemuda itu
Pari-pari Suci muncul dihdapan pemuda Tampan itu,
"Wah cantik sungguh Epal2 yang Kamu bawa...Boleh kah aku mengambilnya satu" Luah Pari-pari suci melihat buah Epal yang msak ranum
"tentu boleh, aku telah mengutipnya di hujung jalan di sebuah hutan. sesungguhnya aku tidak tahu ianya kepunyaan sesiapa" balas pemuda itu, dan memberikan 5 biji buah epal kepadanya.
Pari-pari suci menyimpannya di dalam beg galas, 

"wahai pari-pari kecil aku lihat dirimu penuh dengan ketenangan.. apa rahsia mu... katakan lah kepada ku agar aku dapat jadi seperti mu jua" soal pemuda tampan itu
"aku tidak mengamalkan apa-apa untuk diriku, aku hanya bersyukur dengan apa yang aku ada" balas pari-pari suci tersenyum
    "wahai pemuda tampan apa yang jadi pada dirimua sedangkan aku lihat kamu sangat berseri"
Pemuda itu tersenyum pandangannya dilemparkan jauh persoalan dari pari-pari suci tadi dibiarkan tanpa jawapan.
      "aku hanya boleh membuatkan orang tertawa melihat ku, tapi hatiku tidak begitu" jawab pemuda itu. seketika pemuda itu bangun menuju ke kereta kudanya
    "wahai pari-pari suci sudikah kau menjadi sebahagian dari hidupku agar aku jadi tenang  seperti mu" perjalannya terhenti seketika
        "wahai pemuda yang tampan, perkenalan aku dengan mu terlalu singkat, aku tidak menolaknya tetapi berikanlah  aku masa, dan dengan itu aku sandarkan pada Ketentuan Allah jika Jodoh ku denganmu ditentukan Oleh Allah, dan kamulah orang yang tertulis dalam tinta hidup ku aku redha. Kiranya panjang umur ku dapat kita berjumpa lagi" jawab pari-pari suci tenang.
          "aku akan kesini lagi untuk bertemu dengan mu" balas pemuda itu lagi
          "wahai pemuda yang mulia, disini bukanlah tempatku, aku hanya menumpang berteduh sahaja, serahkanlah pada Allah Agar satu masa nanti kita akan bertemu lagi" balas pari-pari suci lagi. pemuda itu mengannguk dan berlalu meninggalkan pari-pari sendirian.



                Menjelang petang pari-pari suci meninggalkan tempat itu, bermula semula perjalanannya ditemani pepatung indah dan dikala malam ditemani cahaya sang kunang-kunang. setiap derap tapak kakinya melangkah bunga bunga segar tumbuh merata sehingga pari-pari berhenti didestinasi berikutnya
                    buah epal yang diberikan oleh pemuda tadi dibelah dua dan dimakan sedikit demi sedikit sepotong lagi diberikan pada haiwan disekitarnya.
                       Begitulah dibuat sehingga dia berhenti di tempat yang terakhir perkara yang sama dilakukan. waktu pari-pari suci makan epal yang terakhir Buah epal tadi tiba-tiba bersuara

              "wahai pari-pari suci aku adalah buah epal yang pernah kau jaga dulu, dan kini pokok epal sudahh tiada, buah-buah sudah dijual, lalu pemuda itu mengambil ku beberapa biji dari pohon ku" balas epal manis itu
              "wahai buah epal rezeki Yang Allah beri padaku, sesungguhnya seumur hidup aku, tidak pernah aku menjaga mu, aku adalah insan yang naif" balas pari-pari kehairanan.
           "semasa kau menyiram bunga-bunga mu setiap pagi aku ade di celah diantara mereka, sedikit sebanyak kau telah menjagaku. dari itu aku ingin kau menjaga ku dengan ini kau tanamlah aku disisimu kelak satu masa nanti kau akan dapat rezeki yang melimah ruah"
         pari pari suci tersenyum sebaik sahaja dia memakan buah epal itu, biji biji epal tadi di tanam dihadapan pondok kecil yang dibuatnya menggunakan tanah


         


               Sepurnama masa berlalu dengan begitu pantas. benih-benih epal yang ditanam menghasilkan 5 pohon epal dan buah yang masak ranum, bukan itu sahaja warna merahnya dan manisnya amat memberikan penarik pada haiwan yang jauh. semakin hari semakin banyak binatang yang datang ke pondoknya. diwaktu malam pula Epal-epal ini memancar mancar warnanya menjadikan sekitar kawasan itu terang benderang dan sangat cantik. pari-pari sangat bersyukur buah epal tadi di kumpul dan dijual di pasar.

                     Pada satu hari sedang asik pari-pari suci memungut buah epal itu , datang seorang kerdil yang bernama  Kelip dengan membawa kendi 
                     "aku kelip, aku tinggal dihujung kawasan sungai" beritahu kelip selaku memperkenalkan diri
                            "aku Pari-pari suci sudilah kiranya jemput ke pondok buruk ku" pelawa pari-pari suci
                     "aku tidak boleh lama disini, aku hanya ingin meminta mu sebiji buah epal dihalaman mu" tanya kelip sambil menunjukkan taringnya
                  "wahai kelip rezeki ini datangnya dari Allah, ambillah seberapa banyak engkau mahu," balas pari-pari suci 
    dengan sepantas kilat kelip memetik satu biji epal disitu, buah epal yang dipetik tadi tiba-tiba berubah menjadi hitam dan busuk.  kali ini dia cube memetik sekali lagi, pekara yang sama tetap berlaku. akhirnya kelip kecewa dan meninggalkan tempat itu segera.
       pari-pari suci jugak hairan mengapa ianya jadi begitu, sebiji buah epal dipetik namun tiada apa yang terjadi yang ada hanyalah sebiji epal yang cantik merah dan gebu.pari-pari terus mengigit dan masuk ke pondok.





  so moral of the story dari cerita diatas ialah bila kita berbuat baik pada setiap ciptaan Allah insyallah ade balasannya.
2. rezeki dibumi allah ni luas jadi jangan  sekali-sekali timbulkan perasaan irihati diantara sesama kita, 
3. kene percya jodoh  itu datangnya dari Allah sebab itu dia rahsiakan biarpun pernah dia temukan kita  dengan jodoh kita tu, ade sebab dia menjarakan kita buat sementara waktu. janii allah tu pasti dan Jodoh itu rahsia Allah . kita kena pasrah dan redha setiap ketentuan dari nya pasti ada hikmah yang dan tersembunyi yang manis pasti kita rai jika kita bersabar 
4. kunang-kunang sebagai cahaya tu mengambarkan cahaya keimanan kita bila ditimpa musibah apa yang perlu kita lakukan dan apa musibah yang berlaku kene bersyukur dan ingat Allah sedang menguji kita




                  
Siapakah Kerdil bernama Kelip
Adakah Pari-pari suci akan bertemu dengan Pemuda Tampan itu?
Siapakah pemuda itu sebenarnya?
apa yang terjadi Pada Pari-pari Hati

ok nak tau kan
sile datang lagi ea
cite diatas tak 
TAMAT
lagi ok
ade sambungan




jumpe lagi dilain entry





"sesungguhnya yang baik tu datangnya dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri nas sendiri"




p/s: Ujian yang datang itu adalah bentuk kasih sayang Allah pada kita:

Tibe-Tibe Ade Orang Tegur .......?

Salam semua
harap semua sihat yerpppp
kalau rase tak sihat tu cepat2 lah pergi 
Jumpe Doktor 
yerlah sekarang ni macam2 lak penyakit datang
menyerang kan kan...



pagi2 lagi 
dapat banyak
mesej kat inbox

mintak nas
bagi blog macam motivate diri
dan ade pulak cakap
kenapa tak berblog semalam
"hurmmm busy sikit la"
ade yang tanye sihatker 
dan sebagainya
thnks for your support
terharu k







eh2
kenapa dengan Mr badut ni
muke dia sedih jer
ok entry kali ni Mb teremo sikit


Korang semua
yang bijak pandai
apa korang tengok pada seorang 
yang perwatakan Badut
mesti korang fikir dia
boleh menghiburkan sesiapa
YESS
that true
menghiburkan semua orang 
But tak siapa yang tahu diri sendiri menangis
Kesian kan
Somtimes kita kene belajar
hargai perasaan kita sendiri
asik jage hati orang
Dan bile hati kite terluka
siapa yang nak rawatnya
"Ya Allah Moge Segalanya Dipermudahkan"




Maaflah Kirenya entry ni
membuatkan ade yang terasa
seriusly tak berniat










mari Ikut  perjalanan sebuah cerita yang tak seberapa
tapi kita boleh jadi kan iktibar
dan pedoman buat diri kita...





                  Di sebuah Rumah kecil ade dua pari-pari comel yang diberi nama Suci dan Hati. Pari-pari Suci gemar memetik bunga di celah dahan Epal. Namun Pari-pari  Hati pulak gemar berlari menangkap pepatung. kehidupan mereka amat meriah sekali. bile musim bunga pasti ade pepatung. pepatung suke buah epal.
                   Pada satu hari Pari-pari Suci pergi ke sebuah Pasar untuk membeli benang kait. Untuk di jadikan bahan  mengait sesuatu, sudah tercongak-congak dimindanya apa yang hendak dibuat. Sedang asik memilih benang, Pari pari Suci bertemu dengan Seorang Badut, Badut itu cuba menghiburkan Pari pari Suci,  namun  pari-pari Suci tetap berdiam diri dan akhirnya
                         "wahai pari-pari comel biarpun kamu berdiam diri  dengan aku ,aku tahu kata hati mu" desis badut itu dalam hati
                        "wahai badut aku minta maaf biarpun kau cube hiburkan aku... Aku tahu apa perasaan mu ketika ini... Insyallah bile umurku panjang kite akan bertemu lagi" ucap Pari pari suci dalam hati dan terus berlalu.

                      Disebuah sungai yang jernih terdapat  beribu ikan Pari pari Hati meletakan kakinya kesitu. Banyak ikan berlalu dikakinya
                        "aku bertuah hari ni sebab ikan semua sayang kat aku" Pari-pari hati berdesis bangga. pepatung yang di tangkap masih di balang botolnya.


                      Ketika waktu malam pari pari Hati melihat pari pari  Suci mengait sesuatu.. dilihat dengan penuh minat
                        "apa yang kau buat ni suci"
                        "aku mengaitkan sesuatu untuk satu pertandingan" jawab  pari pari suci sambil tersenyum
                       "Boleh kau kaitkan untuk aku satu" tanya pari pari hati girang
                      pari pari  suci tersenyum laju dia mengangguk.
                       "Wahai hati bolehkah kau berjanji dengan ku satu perkara?" tanya pari pari suci 
                       "apa saja katakanlah... aku berjanji... bukankah aku dan kau sudah lama bersahabat, mana mungkin aku mungkiri janji itu" balas pari pari  hati tenang dan bersungguh
                              " boleh kah kau berterus terang  kepada semua sekiranya kau menang nanti  tentang pakaian yang aku kait ini hasil dari air tangan ku yang membuatnya" tanya pari pari Suci sebak kerana itu saja bakat yang diperolehi dan digunakan sepenuhnya.
                   "tentulah boleh....kau berhak semua tu suci kau jangan risau" balas pari pari hati sambil menangis



                         Tiba di hari yang dinanti di sebuah majlis Pertandingan bermula, semua orang sudah sibuk beratur panjang untuk megambil bahagian. pari pari Suci mendapat tempat terakhir untuk mempersembahkan hasilnya. manakala pari pari hati medapat perserta tempat ke tujuh jika mengikut susunan Abjad. masing -masing mempersembahkan hasil yang dibuat.
                           tiba giliran  pari - pari hati dengan bangga menuju ke hadapan membuat persembahan
                      "Pari-pari Hati sekarang kau persembahkan Hasil mu" arah seorang pengawal
            pantas pari pari hati mengeluarkan sepasang baju yang dikait, baju itu telah digubah dengan ade nya pepatung yang melekat di sekeliling
                 "wah cantikkkkkk nya baju ini?" tiba-tiba seorang puteri raja berbicara. hatinya tertarik dengan baju itu
                     "wahai pari-pari hati bagaimana kamu mengubah baju ini sehingga menjadi cantik?" soal permaisuri raja
                    "sebenarnya begini saya mengaitnya dengan penuh kasih sayang. setiap malam saya menyanyikan bersama pepatung-pepatung yang saya tangkap. hanya ini bakat yang saya ada.
balas pari-pari hati bersungguh. dari kejauhan pari-pari suci hanya tersenyum


                  kini tiba giliran pari-pari suci mepersembahkan hasil yang dibuatnya. ianya hanya sehelai baju putih yang dikait nya sendiri tanpa ade secalit corak yang ditambah,

                     "kenapa baju mu sama degan baju pari-pari hati" soal permaisuri

              pari-pari suci melirik kearah pari-pari hati yang ketika itu sudah seperti cacing kepanasan.
                   "sebenarnya baju yang hamba persembahkan adalah ikhlas dari hati ku. biarpun bukan hamba yang mengaitnya" balas pari-pari suci air matanya bergenang. permaisuri turut sebak mendergarnya
                          "maksud kamu pari-pari hati yang mengaitnya?" soal permaisuri lagi. pari pari hati megiakan. biarpun berat dia mengucapkan namun dia pasrah doanya agar sahabatnya dirahmati selalu. pari-pari suci berlalu sebelum permainan tamat. dia mengembara membawa ketabahan diri.
                         
                      didalam pertandingan itu belalu dengan meriah, Pemenang nya jatuh Kepada Pari-Pari suci, Pari-pari hati menyesal tidak berkesudahan, Pepatung pepatung yang hinggap dibajunya tadi terbang mengikut Pari-pari suci.

               
                  
                           Suatu Petang yang tenang Pari-Pari Suci tertidur disebuah bangsal kuda setelah penat berjalan. dan sedar2 hari sudah malam. keadaan disitu amat gelap. Pari-Pari suci menangis, tak henti juga meminta pertolongan dari Allah. Tiba-Tiba satu kumpulan cahaya terbang ke arahnya
                       "wahai pari-pari suci aku adalah kunang-kunang binatang yang pernah kau selamatkan dari aku ditangkap oleh Pari-pari hati" terang kuang-kunang
pari -pari Suci tersenyum kunang-kunang dan rakannya yang lain mengerumuni Pari pari suci
                      "perut aku sangat sakit sedari tadi aku tidak makan" desis pari-pari Suci  kecil
               "aku disini sentiasa berkhidmat dengan mu. dikala engkau sedih aku yang memberikan mu segalanya. dan kini aku sudah jadi sebiji Epal yang segar. kau rase la kemanisan ini. sebentar lagi aku dibwa oleh seseorang" balas satu suara ganjil
              pari-pari suci  mengangguk kecil
      terdengar segeromobolan angin datang, pari-pari kecil ketakutan
               "wahai pari-pari Suci  yang baik hati... aku adelah pepatung yang membawakan mu air yang suci untuk mu. aku mengikut mu sebab aku tertarik dengan sikap rendah dirimu
 pari-pari suci tersenyum hilang rase laparnya melihat persembahan dari kunang-kunang dan pepatung hilang rasa laparnya sehingga pari-pari suci terlena


               Keesokan paginya pari pari suci mencari sekeliling penemannya malam tadi. seketika terdengar sebuah kereta kuda menuju kearahnya. 

tiba-tiba



jeng jeng 
sambung k







"seunggguhnya yang baik datagnya dari allah yang buruk dari nas sendir"



p/s: cerita diatas adalah cerita pedoman yang di reka oleh nas
don't ciplak OK!





Jawapan Yang Di Leraikan ~Mission Complete~?

Salam semua
wewitttt
moge kowang semua
cantik sihat menarik tertarik
kau memang 
The

Hahhhhhh masih kah Kau INgat?
tentang entry lepas 
yang Pernah daku janjikan
tak? isk2 iskh2
takpe yang tak bace tu sile ke sini yerp






dan Buat mase ni bekukan lagi
kenapa?
ada sebabnyer yang tertentu

ok 
nas nak share dengan korang somting
ni mase kat kem tu
Krusus yang dijalan kan adalah Kem Krusus Perasa
ok sangat menarik
dan tertusuk disanubari
everthing is ok
betul
somtimes kite perlukan krusus macam tu untuk diri kite


   ecehcehcehceh Chibi nie yer yer kate camtu


hohohoho 
yerlah tak tipu
bile kite pergi krusus ni Macam2 benda kite boleh  pelajari
kite dapat kutip pengalaman yang amat berharga
yang kita  sendiri tak sedari ianya berlaku dalam 
hidup kita
apapun memang cool sempoi
dan seangkatan dengannya

Pada korang2 yang tertunggu jawapan
entry sebelum pergi krusus tunggu yer
pasti diupdate


ok semalam balik dari krusus
punyerlah fenat tak hingat
balik2 tu aku dah mule
jadi  "Superwoman" weee

Kemas umah DSBG
walaupun umah daku dah bersih
sebab Mr Mirmo dah Bersihkan
dia memang perbersih orangnya
jadi jgn sekali sekali
letak benda sepah2
nanti die bebel
caye tak suke sekian



and




























nak dijadikan satu kisah
yang berkisah2
lepas basuh baju tu 
aku pun apa lagi jadi superwoman pemalas
tengok TV
alallalallallallalalla
Mr Mirmo dah poie koje semula lepas hantar 
aku balik
serius tak Sanggup aku 
nak hangkat benda ni naik atas umah

last2 bukan aku tengok TV
Tv yang tengok aku
syok betol la tengok superwoman terbongkang
puyerlah Fenat kan
aku sedar pon
sebab dengar pintu dibuke
apa lagi aku 



dah pukul 11 malam ker dari petang tidur
lansung tak sedar
huhhhhh dasar tido mati
( solat maghrib aku pun terlajak)
hurmmmm tak sengaja ok

husben tengok aku pun 
garu kepala mb tengok wife dia dah macam bibik
cisss kesitu sampai dia fikir

hurmmmmm kelam kabut gak lah aku bangun
pi sidai baju
kemas apa yang patot
then mandi
wahhhhhh segar sikit dah wangi



aku pun terus tanyer 
"tak sedar tertidur penat tadi ...."

Mr Mirmo biasalah kalau dah duk ngadap Bola
malas dah nak  layan , aku pi ambil tab
apesal ler hari ni aku asik terkejut jer tadi
iskh2
jenng jeng
confident jer haku ingat dah pukul 11.00 malam 
yerlah Mr Mirmo ni time die keje pTg dia bAlik kol 11.00
Tengok sambil Gosok2 sikit mAte Den ni
TQ pinjam dari MR Goggle

Ok sekian  9.00 malam rupenya
haku tertipu dgn Mr Mirmo
cissss patotler dia terpinga2 tgk aku huh !
dia balik cepat sebab dia nak Tengok Bola
MU  Lwn Liverpool

aku pun  mulekan dgn misi aku 
nak masak
  

     "wei ko masak apa ?"
haaaaa mesti itu yang korang nak tanyer kan

1. Sambal Petai
2. Masak ayam ungkep
3. Telur Dadar


























OK memandangkan
ni First Time Aku try makan Petai
dalam Seumur Hiudp 
jadi dgn
rase Tulus Ikhlas nas nak
share ni kat korang
resepi Air Tangan Ku



Sambal Petai Chibimarukochan

Bahan2 yang Diperlukan

Petai 
(ikut suke hati nak letak banyak mane k)

Bawang M Besar 1 biji

Bawang  M Kecil 5 biji 

Bawang Putih 1 biji
(nk letak banyak pon boleh tapi nas tak suke)

Ikan Bilis 
(nas letak segenggam jer.... ikut korng yer ...Rendam Dulu)

Cili Boh @ Cili Gilling

bahan Perasa secukupnya


Jom Kite Buat Same2 yer

1. Bawang M Besar, Bwang M Kecil, Bwang Putih, Ptong macam biasa ea
macm ni

2. Ikan bilis yang direndam tadi Tumbuk sehingga lumat.


JOm Masak

1. Bahan yang di racik ( dipotong) tumis sehingga naik baunya, masuk sekali dengan ikan bilis yang ditumbuk tadi. Tumis sehingga naik bau
~Wangi Sampai Jiran sebelah Jeling Hehehehe~

2. Dah bau aroma masukan cili boh/ cili gilling tadi tumis sampai masak sikit. then masukan air sedikit. jgn sampai kering

3. Masukan bahan perasa secukupnya

4. masukan Petai yang dah dikopek 
(setengah orang tak suke kopek (kupas) ikut kesesuaian korang yer)

5. Masukan Sedikit air asam jawa...
sikit jer k nnt masam pulak...


tunggu dia mendidih sekejap biar  dia sebati petai dan sambal k.

OK siap dihidang

Selamat Mencuba


First Time
makan petai kan perghhhh
sedap gak
Mr Mirmo pulak
bagi aku lak info Tentang Petai
aku OK2 jer
Dengar masuk Telinga Kiri Kuar Telinga Kanan.
sebab kusuk dah nak makan benda ni
huhhhhhh sdap nyer




hahahhhhhhhhhhh
pas ni mmemang siap la toilet
memang Ade BAu....


ok2 bagi korang yang 
nak resepi menu lain tu bagitau yer
boleh jer nak share >  _ <





"Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk tu dari diri Nas sendiri




P/S : nak Pikat suami dari air tangan kite jadi wahai para isteri Moh kite masak..