Google+ Followers

100 Hari

Salam semua
harap semua sihat
serta dilindungi Allah
Nas alhamdulillah
diberi kesihatan yang baik
Alahmdulillah
terima kasih Ya Allah
berbalik pada kisah diatas
mesti korang tertanya2 kan
apa die yang seratus hari...
nas berpantang ker???
owhhhhh bukan2
nas diet ker????
owhhhh lagi bukan
habis tu apa die??
hahhhh mesti korang nak tau kan.
merujuk kepada title diatas
bermula dari nas tengok drama
yang bertajuk
100 Hari
amat sesuai dijadikan iktibar buat diri kita
kadang2 kita ni leka dan alpa
tentang keduniaan
tapi akhirat dipandang enteng
or endah tak endah jer
seriusly nas tengok
cerita ni
nas sendiri dapat rasekan yang 
watak dalam cerita ni 
menyentuh tangaki hati nas
nas seolah merasakan nas berada ditempat itu.
nas menangis teresak2
Subahanallah
Ya Allah
hanya pada mu kuberserah 
sesungguhnya hidupku
matiku hanya kau yang tahu
sebab tulah kite perlu 
banyakan buat bekalan untuk hari akhirat
lagi elok jika apa yang kita buat didunia
disusuli dengan amalan untuk hari akhirat.
nas tak menunding kat sesiapa
just kita saling menasihati 
agar kita sama2 dapat hidayah darinya
amin

mesti korang tak sabar nak tau 
apa yang ada pda 100 hari kan
****100 hari Tanda kematian****
sama2lah kita ambil iktibar 
agar kita bersiap sedia untuk 
menuju ke alam abadi 
sesungguhnya 
alam yang kita duduki sekarang hanyalah
sementara
yang abadi ada disana (akhirat)
dari itu marilah kita sama2
saling menasihati
membuat amalan yang dituntut
agar kematian kita tidak menjadi sia2
ataupun kita tidak menyesal nanti
wahualam....
renung-renungkanlah

100 Hari Tanda Kematian
Innalillahi wa innalillahi rojiun, datang dari Alloh dan akan kembali kepadaNya, semoga kita selalu menjadi orang - orang yang selalu mengingatNya dan beruntung serta saling mengingatkan. Tanda 100 hari mau meninggal...
Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disadari oleh mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma saja mereka sadar atau tidak.
Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti, kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.
Tanda ini rasanya lezat dan bagi mereka yang sadar dan berdetik di hati bahwa mungkin ini adalah tanda mati, maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sadar akan kehadiran tanda ini.
Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa sembarang manfaat.
Bagi yang sadar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati. 

"Tanda 40 hari sebelum hari mati"

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut- denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan- akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.



Tanda 7 hari"
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan, secara tiba-tiba ia berselera untuk makan.

 
"Tanda 3 hari" 
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan, maka berpuasalah  kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan
perlahan- lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bagian ujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan- lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan. 

"Tanda 1 hari" 
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang yaitu di kawasan ubun- ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya. 

"Tanda akhir" 
Akan terjadi keadaan di mana kita akan merasakan sejuk di bagian pusat dan rasa itu akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah Syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.
Sesengguhnya mengingati mati itu adalah bijak

Moga kita tergolong dalam 
hamba yang beriman
ingat 5 perkara sebelum 5 perkara
sama2lah kita saling menasihati
sekian

salam


Jom Kecoh2

Salam Semua
Selamat Pagi
korang cemua sihat x??
hope semua sihat adenya
ok2 
now tanpa
mesti korang nak tau kan
apa yang nak di kecoh
oleh pn nas ni
iskh2
bikin gempak jer
hurrrmmmmm
Hari ni menyibukan diri
tengok result UPSR
perghhhhhhh
rasa macam dada ni yang bergetar
wahhhhh
tatottttnya
mcam kita pulak yang 
ambil result
berdebar2
hurmmmmm hope cemuanya dapat keputusan yang 
cemerlang gemilang and terbilang
hahahhahhahahha
now
dengan rase tak malu nak menyibukan diri
dengan budak UPSR kat bawah
Nak joint ambil result


JOMMMMMMMMMMMM


tatotttttttttttttttttttttt
niiiii




bye syonara
muahhhhhhhh

Sedih

Salam Semua
hope semua ceria2 selalu
ok macm mane dengan korng
hope sihat ok...
nas 
ok kot tapi
ade rase sedih sikit
sakit hati pon ade
hope 
aku menjadi seorang yang tabah menempuhi
liku kehidpuan ini dengan tabah
aminnn


Nothing

Salam Semua
hope semua berada didalam keadaan yang sihat k.
nas kat sini sihat dan bertambah2 sihat
nak on diet buleh tak
kikikikiki
Ok2 hari ni 
seperti biase jika
nasupdate mr blog ni
bermakna nas tak banyak sangat keje hari no
takpun nas ni mengulor jer kan
yolah dah makan mesti ngantuk kan. tambah-tambah lagi
pekene roati canai
memangdari kecil tak boleh makan sangat
nnt mate  ni mula mengantuk
haaaa mase typing ni pun 
dab menguap
macam nak kuar air mata shahaja.
ok hari ni tak ade yang nak diceritakan pon hurmmm

ok bye uolssssssss
muahhhh


Takzirah Ringkas di Pagi Hari bersama Nas

Salam semua
selamat pagi
rasenya lama juga nak tak bukak mr blogger ni
hurmmmm windu yang teramat.
malam tadi baru jer sampai KL
penat tersangat
pukul 4 lebih samapi umah perhhhh
mmmg terseksa mata ku ini
yang cepet bertambah lah cepet
siap ade crown bawah mata
ok done
muke nampak lesu jer
ade rase macam nak sambung tido jer hurmmm
ok sebelum sesi bermula
samelah kite baca Bismillah yer
Ok kite bercerita tentang Qurban
First time nas tengok lembu nak kene Qurban
seriusly nas ni tak kuat sangat 
lemah semangat
nas tengok mase lembu ni belum tumbang
bile orang sibuk2 nak sembelih tu
perghhhhh
automatik kepala nas berpaling ke arah lain
bukan apa nas takut
dan lebih takut kalau nas dah terkesian pulak nanti kan
kalau dah kesian kita tak boleh makan 
daging die
cepat2 nas paling wat macam tak ada apa2
dan masa disembelih tu
nas tak tengok tapi nas
dengar nafas die yang dah disembalih
automatik macam nak muntah
sebab terlalu takut
cepat nas lari ke tempat lain
first time lalui semua
subahanallah 
alhamdulillah.
diatas rezeki yang Allah bagi
dan kita hendaklah sentiasa bersyukur
dengan setiap kurniaan
yang Allah bagi
tak kirala kurniaan itu kecil mahupun besar,
yang penting kita perlu bersyukur
Mensyukuri dengan nikmat yang diberi
"hah korang pulak jangan lah pulak sering menyalahkan takdir"
eh itu eh ini eh kenapa dsbg nya la
Allah akan beri nikat rezeki pada hambanya yang bersyukur
insyallah percayalah
but
korang kena berusaha
takda benda yang datang bergolek eh
"usaha+doa+tawakal
sila amalkan ok.
sesungguhnya Allah itu maha pemurah lagi mengasihani
hah satu lagi
korang jangan pulak timbulkan perasaan hasad dengki
haaaaaaaaaaa
tak baik tau.....
"sila buangkan ok"
sebenarnya nas tertarik dengan
satu artikel kat seoran rakan blogger ni de
 
Mungkin ianya kisah yang ada asalnya, atau igauan perekanya yang selalu terbayang unsur-unsur hasad dengki yang sering mengambil peranan dalam masyarakatnya. Lihat sahaja Hikayat Hang Tuah, Hang Nadim dan berbagai kisah-kisah yang lain. Kisah-kisah itu menggambarkan betapa hasad dengki telah mengambil tempat utama dalam kemuncak kisah dan pemikiran ingin mengambil manfaat dari kebolehan individu lain dipinggirkan. Mungkin ada masyarakat lain juga yang demikian, kerana hasad dengki adalah ‘penyakit antarabangsa’. Penyakit inilah yang menular dalam dunia Persilatan kita Hari ini.
Dari segi realitinya –walaupun tidak semua- orang kita selalu hasad apabila melihat sesama kita maju ke hadapan. Padahal itu bukan sifat yang baik bagi satu bangsa yang sedang bersaing membangunkan kaum mereka. Dahulu jika ada orang melayu yang berkebun di kampung akan ada yang menyindir: “nanti habislah sayur cina tidak laku”. Jika ada yang cuba berniaga akan ada yang memerli: “nanti tutuplah kedai cina, aku nak tengok berapa hari boleh bertahan”.
Pada zaman ini pula, jika mereka melihat ‘orang lain kaya raya, mereka tidak pernah atau jarang mempertikaikan “daripada mana taukeh itu dapat duit, atau boleh kaya?”. Namun jika ada sebangsa dengan mereka yang kaya, terus sahaja ada pemikiran negatif bermain di kepala sebahagian kita. Sangkaan jahat dek hasad pun akan muncul, lalu mereka akan berkata:
barangkali ada ‘orang atas’ yang tolong dia, atau barangkali rasuah, atau kroni atau barangkali itu dan ini.
ok kawan-kawan semua
lepas ni sila lah buangkan segala sifat 
hasad dengki
tak baik no
apa saja yang diberikan mestilah bersyukur
ingat tu 
Allah akan berikan rezeki masing2
tak payah nak hasad dengki ok
buang masa jer ok
same2lah  kita muhasabah diri.
insyallah Allah tu maha pemurah dan mengasihani


ok bye2 semua
sekian sudah takzirah ringkas dari nas
byeee ulossss
muaaaaaaahhhhhhhhh