Google+ Followers

Takzirah Ringkas di Pagi Hari bersama Nas

Salam semua
selamat pagi
rasenya lama juga nak tak bukak mr blogger ni
hurmmmm windu yang teramat.
malam tadi baru jer sampai KL
penat tersangat
pukul 4 lebih samapi umah perhhhh
mmmg terseksa mata ku ini
yang cepet bertambah lah cepet
siap ade crown bawah mata
ok done
muke nampak lesu jer
ade rase macam nak sambung tido jer hurmmm
ok sebelum sesi bermula
samelah kite baca Bismillah yer
Ok kite bercerita tentang Qurban
First time nas tengok lembu nak kene Qurban
seriusly nas ni tak kuat sangat 
lemah semangat
nas tengok mase lembu ni belum tumbang
bile orang sibuk2 nak sembelih tu
perghhhhh
automatik kepala nas berpaling ke arah lain
bukan apa nas takut
dan lebih takut kalau nas dah terkesian pulak nanti kan
kalau dah kesian kita tak boleh makan 
daging die
cepat2 nas paling wat macam tak ada apa2
dan masa disembelih tu
nas tak tengok tapi nas
dengar nafas die yang dah disembalih
automatik macam nak muntah
sebab terlalu takut
cepat nas lari ke tempat lain
first time lalui semua
subahanallah 
alhamdulillah.
diatas rezeki yang Allah bagi
dan kita hendaklah sentiasa bersyukur
dengan setiap kurniaan
yang Allah bagi
tak kirala kurniaan itu kecil mahupun besar,
yang penting kita perlu bersyukur
Mensyukuri dengan nikmat yang diberi
"hah korang pulak jangan lah pulak sering menyalahkan takdir"
eh itu eh ini eh kenapa dsbg nya la
Allah akan beri nikat rezeki pada hambanya yang bersyukur
insyallah percayalah
but
korang kena berusaha
takda benda yang datang bergolek eh
"usaha+doa+tawakal
sila amalkan ok.
sesungguhnya Allah itu maha pemurah lagi mengasihani
hah satu lagi
korang jangan pulak timbulkan perasaan hasad dengki
haaaaaaaaaaa
tak baik tau.....
"sila buangkan ok"
sebenarnya nas tertarik dengan
satu artikel kat seoran rakan blogger ni de
 
Mungkin ianya kisah yang ada asalnya, atau igauan perekanya yang selalu terbayang unsur-unsur hasad dengki yang sering mengambil peranan dalam masyarakatnya. Lihat sahaja Hikayat Hang Tuah, Hang Nadim dan berbagai kisah-kisah yang lain. Kisah-kisah itu menggambarkan betapa hasad dengki telah mengambil tempat utama dalam kemuncak kisah dan pemikiran ingin mengambil manfaat dari kebolehan individu lain dipinggirkan. Mungkin ada masyarakat lain juga yang demikian, kerana hasad dengki adalah ‘penyakit antarabangsa’. Penyakit inilah yang menular dalam dunia Persilatan kita Hari ini.
Dari segi realitinya –walaupun tidak semua- orang kita selalu hasad apabila melihat sesama kita maju ke hadapan. Padahal itu bukan sifat yang baik bagi satu bangsa yang sedang bersaing membangunkan kaum mereka. Dahulu jika ada orang melayu yang berkebun di kampung akan ada yang menyindir: “nanti habislah sayur cina tidak laku”. Jika ada yang cuba berniaga akan ada yang memerli: “nanti tutuplah kedai cina, aku nak tengok berapa hari boleh bertahan”.
Pada zaman ini pula, jika mereka melihat ‘orang lain kaya raya, mereka tidak pernah atau jarang mempertikaikan “daripada mana taukeh itu dapat duit, atau boleh kaya?”. Namun jika ada sebangsa dengan mereka yang kaya, terus sahaja ada pemikiran negatif bermain di kepala sebahagian kita. Sangkaan jahat dek hasad pun akan muncul, lalu mereka akan berkata:
barangkali ada ‘orang atas’ yang tolong dia, atau barangkali rasuah, atau kroni atau barangkali itu dan ini.
ok kawan-kawan semua
lepas ni sila lah buangkan segala sifat 
hasad dengki
tak baik no
apa saja yang diberikan mestilah bersyukur
ingat tu 
Allah akan berikan rezeki masing2
tak payah nak hasad dengki ok
buang masa jer ok
same2lah  kita muhasabah diri.
insyallah Allah tu maha pemurah dan mengasihani


ok bye2 semua
sekian sudah takzirah ringkas dari nas
byeee ulossss
muaaaaaaahhhhhhhhh
 





Tiada ulasan: