Google+ Followers

Tibe-Tibe Ade Orang Tegur .......?

Salam semua
harap semua sihat yerpppp
kalau rase tak sihat tu cepat2 lah pergi 
Jumpe Doktor 
yerlah sekarang ni macam2 lak penyakit datang
menyerang kan kan...



pagi2 lagi 
dapat banyak
mesej kat inbox

mintak nas
bagi blog macam motivate diri
dan ade pulak cakap
kenapa tak berblog semalam
"hurmmm busy sikit la"
ade yang tanye sihatker 
dan sebagainya
thnks for your support
terharu k







eh2
kenapa dengan Mr badut ni
muke dia sedih jer
ok entry kali ni Mb teremo sikit


Korang semua
yang bijak pandai
apa korang tengok pada seorang 
yang perwatakan Badut
mesti korang fikir dia
boleh menghiburkan sesiapa
YESS
that true
menghiburkan semua orang 
But tak siapa yang tahu diri sendiri menangis
Kesian kan
Somtimes kita kene belajar
hargai perasaan kita sendiri
asik jage hati orang
Dan bile hati kite terluka
siapa yang nak rawatnya
"Ya Allah Moge Segalanya Dipermudahkan"




Maaflah Kirenya entry ni
membuatkan ade yang terasa
seriusly tak berniat










mari Ikut  perjalanan sebuah cerita yang tak seberapa
tapi kita boleh jadi kan iktibar
dan pedoman buat diri kita...





                  Di sebuah Rumah kecil ade dua pari-pari comel yang diberi nama Suci dan Hati. Pari-pari Suci gemar memetik bunga di celah dahan Epal. Namun Pari-pari  Hati pulak gemar berlari menangkap pepatung. kehidupan mereka amat meriah sekali. bile musim bunga pasti ade pepatung. pepatung suke buah epal.
                   Pada satu hari Pari-pari Suci pergi ke sebuah Pasar untuk membeli benang kait. Untuk di jadikan bahan  mengait sesuatu, sudah tercongak-congak dimindanya apa yang hendak dibuat. Sedang asik memilih benang, Pari pari Suci bertemu dengan Seorang Badut, Badut itu cuba menghiburkan Pari pari Suci,  namun  pari-pari Suci tetap berdiam diri dan akhirnya
                         "wahai pari-pari comel biarpun kamu berdiam diri  dengan aku ,aku tahu kata hati mu" desis badut itu dalam hati
                        "wahai badut aku minta maaf biarpun kau cube hiburkan aku... Aku tahu apa perasaan mu ketika ini... Insyallah bile umurku panjang kite akan bertemu lagi" ucap Pari pari suci dalam hati dan terus berlalu.

                      Disebuah sungai yang jernih terdapat  beribu ikan Pari pari Hati meletakan kakinya kesitu. Banyak ikan berlalu dikakinya
                        "aku bertuah hari ni sebab ikan semua sayang kat aku" Pari-pari hati berdesis bangga. pepatung yang di tangkap masih di balang botolnya.


                      Ketika waktu malam pari pari Hati melihat pari pari  Suci mengait sesuatu.. dilihat dengan penuh minat
                        "apa yang kau buat ni suci"
                        "aku mengaitkan sesuatu untuk satu pertandingan" jawab  pari pari suci sambil tersenyum
                       "Boleh kau kaitkan untuk aku satu" tanya pari pari hati girang
                      pari pari  suci tersenyum laju dia mengangguk.
                       "Wahai hati bolehkah kau berjanji dengan ku satu perkara?" tanya pari pari suci 
                       "apa saja katakanlah... aku berjanji... bukankah aku dan kau sudah lama bersahabat, mana mungkin aku mungkiri janji itu" balas pari pari  hati tenang dan bersungguh
                              " boleh kah kau berterus terang  kepada semua sekiranya kau menang nanti  tentang pakaian yang aku kait ini hasil dari air tangan ku yang membuatnya" tanya pari pari Suci sebak kerana itu saja bakat yang diperolehi dan digunakan sepenuhnya.
                   "tentulah boleh....kau berhak semua tu suci kau jangan risau" balas pari pari hati sambil menangis



                         Tiba di hari yang dinanti di sebuah majlis Pertandingan bermula, semua orang sudah sibuk beratur panjang untuk megambil bahagian. pari pari Suci mendapat tempat terakhir untuk mempersembahkan hasilnya. manakala pari pari hati medapat perserta tempat ke tujuh jika mengikut susunan Abjad. masing -masing mempersembahkan hasil yang dibuat.
                           tiba giliran  pari - pari hati dengan bangga menuju ke hadapan membuat persembahan
                      "Pari-pari Hati sekarang kau persembahkan Hasil mu" arah seorang pengawal
            pantas pari pari hati mengeluarkan sepasang baju yang dikait, baju itu telah digubah dengan ade nya pepatung yang melekat di sekeliling
                 "wah cantikkkkkk nya baju ini?" tiba-tiba seorang puteri raja berbicara. hatinya tertarik dengan baju itu
                     "wahai pari-pari hati bagaimana kamu mengubah baju ini sehingga menjadi cantik?" soal permaisuri raja
                    "sebenarnya begini saya mengaitnya dengan penuh kasih sayang. setiap malam saya menyanyikan bersama pepatung-pepatung yang saya tangkap. hanya ini bakat yang saya ada.
balas pari-pari hati bersungguh. dari kejauhan pari-pari suci hanya tersenyum


                  kini tiba giliran pari-pari suci mepersembahkan hasil yang dibuatnya. ianya hanya sehelai baju putih yang dikait nya sendiri tanpa ade secalit corak yang ditambah,

                     "kenapa baju mu sama degan baju pari-pari hati" soal permaisuri

              pari-pari suci melirik kearah pari-pari hati yang ketika itu sudah seperti cacing kepanasan.
                   "sebenarnya baju yang hamba persembahkan adalah ikhlas dari hati ku. biarpun bukan hamba yang mengaitnya" balas pari-pari suci air matanya bergenang. permaisuri turut sebak mendergarnya
                          "maksud kamu pari-pari hati yang mengaitnya?" soal permaisuri lagi. pari pari hati megiakan. biarpun berat dia mengucapkan namun dia pasrah doanya agar sahabatnya dirahmati selalu. pari-pari suci berlalu sebelum permainan tamat. dia mengembara membawa ketabahan diri.
                         
                      didalam pertandingan itu belalu dengan meriah, Pemenang nya jatuh Kepada Pari-Pari suci, Pari-pari hati menyesal tidak berkesudahan, Pepatung pepatung yang hinggap dibajunya tadi terbang mengikut Pari-pari suci.

               
                  
                           Suatu Petang yang tenang Pari-Pari Suci tertidur disebuah bangsal kuda setelah penat berjalan. dan sedar2 hari sudah malam. keadaan disitu amat gelap. Pari-Pari suci menangis, tak henti juga meminta pertolongan dari Allah. Tiba-Tiba satu kumpulan cahaya terbang ke arahnya
                       "wahai pari-pari suci aku adalah kunang-kunang binatang yang pernah kau selamatkan dari aku ditangkap oleh Pari-pari hati" terang kuang-kunang
pari -pari Suci tersenyum kunang-kunang dan rakannya yang lain mengerumuni Pari pari suci
                      "perut aku sangat sakit sedari tadi aku tidak makan" desis pari-pari Suci  kecil
               "aku disini sentiasa berkhidmat dengan mu. dikala engkau sedih aku yang memberikan mu segalanya. dan kini aku sudah jadi sebiji Epal yang segar. kau rase la kemanisan ini. sebentar lagi aku dibwa oleh seseorang" balas satu suara ganjil
              pari-pari suci  mengangguk kecil
      terdengar segeromobolan angin datang, pari-pari kecil ketakutan
               "wahai pari-pari Suci  yang baik hati... aku adelah pepatung yang membawakan mu air yang suci untuk mu. aku mengikut mu sebab aku tertarik dengan sikap rendah dirimu
 pari-pari suci tersenyum hilang rase laparnya melihat persembahan dari kunang-kunang dan pepatung hilang rasa laparnya sehingga pari-pari suci terlena


               Keesokan paginya pari pari suci mencari sekeliling penemannya malam tadi. seketika terdengar sebuah kereta kuda menuju kearahnya. 

tiba-tiba



jeng jeng 
sambung k







"seunggguhnya yang baik datagnya dari allah yang buruk dari nas sendir"



p/s: cerita diatas adalah cerita pedoman yang di reka oleh nas
don't ciplak OK!





Tiada ulasan: