Google+ Followers

Awet Mude Sangat... Alhamdulillah

Salam
Hye kengkawan2
moga hari ni kamo 2 cemua
cihat2 cokmo k


nak dijadikan cerita
semalam ade someone tegur kat i
yang i ni muke macam budak2 from 4
ehehehehehe

teraso kombang la jugak den dibueknya
seb bek la member ofis bagitau aku dah ade anak 1
but
cine tu masih tak caye
siap dia bagitau
yer ker tak macam dah dewasa
muke u macam budak tingkatan 4
i ingatkan ank member tu

wahhhhh
mudenya saya dari umur yang sepatutnya
muke macam budak tingkatan 4
so mude sangat ok
i like

ape petua saya amalkan
hurmmm
tak banyak pon yang amalkan 
just buat ape yang dah terbiasa buat

bangun tido tu cube senyum seluasnya
yang ni saya buat sejak kecik jugak
follow my sis 


Mase basuh muke tu baca bismilah dan selawat
ni nas buat sejak dari kecik lagi mak yang ajar
jadi ianya dah terbiasa

Pastu sebelum tengok cermin bcce doa
itu kemestian la kan korang pon buat benda yang same kan

Jika nak kuar pastikan bace ayat krusi
untuk keselamtan kite okey

Satu lagi korang nak tau
ayat krusi ni memang nas dah hafal sejak dari 
kecik lagi
kalau korang tak caya meh nas share 
disebalik makne ayat ni




Maksud Ayat Kursi: Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) 
melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya 
mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. 
Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi.
 Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) 
di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang
 ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, 
sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) 
ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya)
. Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi
 dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya.
 Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya),
 lagi Maha Besar (kekuasaanNya).


Khasiat Ayat Kursi:
  1. Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan istikamah setiap kali
     selesai sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali 
    masuk kerumah atau kepasar, setiap kali masuk ke tempat tidur
     dan musafir, insyaallah akan diamankan dari godaan syaitan dan
     kejahatan raja-raja (pemerintah) yang kejam, diselamatkan dari 
    kejahatan manusia dan kejahatan binatang yang memudharatkan.
     Terpelihara dirinya dann keluarganya, anak-anak nya, hartanya, 
    rumahnya dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.
  2. Terdapat keterangan dalam kitab Assarul Mufidah, 
    barang siapa yang mengamalkan membaca ayat kursi, setiap kali
     membaca sebanyak 18 kali, inyaallah ia akan hidup berjiwa tauhid,
     dibukakan dada dengan berbagai hikmat, dimudahkan rezekinya, 
    dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga 
    orang selalu segan kepadanya, diperlihara dari segala bencana 
    dengan izin Allah s.w.t.
  3. Salah seorang ulama Hindi mendengar dari salah seorang 
    guru besarnya dari Abi Lababah r.a, membaca ayat Kursi 
    sebanyak anggota sujud (7 kali) setiap hari ada benteng 
    pertahanan Rasulallah s.a.w.
  4. Syeikh Abul ‘Abas alBunni menerangkan: “Sesiapa membaca
     ayat Kursi sebanyak hitungan kata-katanya (50 kali), di tiupkan
     pada air hujan kemudian diminumnya, maka inysyaallah tuhan 
    mencerdaskan akalnya dan memudahkan faham pada pelajaran 
    yang dipelajari.
  5. Sesiapa yang membaca ayat Kursi selepas sembahyang fardhu,
     Tuhan akan mengampunkan dosanya. Sesiapa yang
     membacanya ketika hendak tidur, terpelihara dari 
    gangguan syaitan, dan sesiapa yang membacanya ketika ia 
    marah, maka akan hilang rasa marahnya.
  6. Syeikh alBuni menerangkan: Sesiapa yang membaca ayat Kursi 
    sebanyak hitungan hurufnya (170 huruf), maka insyaallah, Tuhan 
    akan memberi pertolongan dalam segala hal dan menunaikan segala
     hajatnya, dam melapangkan fikiranyan, diluluskan rezekinya, 
    dihilangkan kedukaannya dan diberikan apa yang dituntutnya.
  7. Barang siapa membaca ayat Kursi ketika hendak tidur, maka 
    Tuhan mewakilkan dua malaikat yang menjaga selama tidurnya 
    sampai pagi.
  8. Abdurahman bin Auf menerangkan bahawa, ia apabila masuk
     kerumahnya dibaca ayat Kursi pada empat penjuru rumahnya 
    dan mengharapkan dengan itu menjadi penjaga dan pelindung syaitan.
  9. Syeikh Buni menerangkan: sesiapa yang takut terhadap serangan
     musuh hendaklah ia membuat garis lingkaran denga nisyarat nafas 
    sambil membaca ayat Kuris. Kemudian ia masuk bersama jamaahnya
     kedalam garis lingkaran tersebut menghadap kearah musuh, sambil 
    membaca ayat Kursi sebayak 50 kali, atau sebanayk 170 kali,
     insyaallah musuh tidak akan melihatnya dan tidak akan 
    memudharatkannya.
  10. Syeikul Kabir Muhyiddin Ibnul Arabi menerangkan bahawa; 
    sesiapa yang membaca ayat Kursi sebayak 1000 kali dalam 
    sehari semalam selama 40 hari, maka demi Allah, demi Rasul,
     demi alQuran yang mulia, Tuhan akan membukakan baginya
     pandangan rohani, dihasilkan yang dimaksud dan diberi 
    pengaruh kepada manusia. (dari kitab Khawasul Qur’an)

    Ok masing2 dah tau kan apa yang membuatkan
    nas awet mude berseri2
    jadi dengan itu
    ok kawan2 mari kite amalkan ayat krusi ni
    moge kite semua kekal didalam perlindungan
    Allah yang esa
    amin...

Tiada ulasan: