Google+ Followers

Lempeng Gergasi

Salam Semua
Nas harp kowank cemua
sihat2 sokmo
and hepi2 sokmo jugak...

macam biasalah
idea tu memang panjang berjela
tapi ade some gambo
yang tak di upload lagi
jadinya nas simpan dulu

hari ni nas nak cerita kan dekat korang
tentang citer ni
"Lempeng Gergasi"
apamacam teruja tak dengar
hahhhhhh
korang ade ker
"lempeng gergasi
tak ada kan jadi jom kite 
terjah stories ni
layannnn Zasssssssssss

Lempeng Gergasi
 nas pun tak pasti sape yang karang
cz tiada nama penulis
just tulis siri jer
siri dari 
siri cerita dongeng ternama



Suatu masa dahulu, ada seorang ibu mempunyai tujuh orang anak. Suatu hari dia memasak lempeng gergasi enak untuk mereka. Baunya sungguh menyelerakan! Anak-anaknya yang kelapran tidak sabar lagi menunggu lempeng itu dimasak.
"oh ibu yang disayangi!" kata seorang anak.
"berilah kepadaku sedikit lempeng itu. Aku sangat lapar.
"Oh, ibu yang disayangi dan di kasihi'" Kata anak kedua dan setiap orang anak memuji ibu melebihi berbanding yang lain sehingga ketujuh-tujuhnya merayu untuk merasa sedikit lempeng.
"kamu semua mesti tunggu sebentarlagi" kata ibu
"bahagian sebelah lagi juga mesti dimasak, kemudian masaing-masing boleh makan sedikit lempeng yang enak dan manis ini."
tetapi pabila lempeng gergasi itu terdengar kata-kata itu. ia menjadi takut. Dengan sendirinya melonjak dan cuba melompat keluar dari kuali leper!
Tetapi lempeng itu terjatuh semula dengan bahagiannya yang sebelah lagi diatas. wanita itu dan anak-anaknya tidak mempercayai apa yang mereka lihat. Apabila ia garing sedikit lagi, ia sekali lagi cuba melompat keluar dari kuali leper. Kali ini ia terjatuh kelantai dan bergolek seperti roda ke luar rumah dan ke jalan raya
"Berhenti lempeng!" jerit keluarga itu.
ibu dan tujuh anaknya mengejar lempeng gergasi itu. Mereka mengejar hingga ke jalan, tetapi ia terlalu pantas. Tidak lama kemudian, ia lenyap daripada pandangan mata mereka.
Selepas lempeng itu bergolek seketika, ia bertemu seorang lelaki.
 "Selamat siang lempeng!" tegur lelaki itu
"berhentilah sebentar dan benarkan saya memakan kamu"
"hello , Encik! Selamat Tinggal" Kata lempeng itu ia tidak berhenti berbual. Kemudia Lepeng bertemu dengan ayam betina, ayam jantan, itik dan angsa. Masing-masing mahu makan lempeng itu , tetapi ia hanya bergolek melepasi mereka. Kemudian lempeng bertemu kuda.
"Selamat siang lempeng"kata kuda
"hello Sang Kuda!" kata lempeng
"tunggu dulu!" kata kuda
"marilah kita berlari bersama-sama. Tidak selamat untuk berlari keseoranggan" lempeng itu bersetuju untuk pergi bersama-sama kuda.
Selepas berlari seketika, kuda yang mempunyai muslihat itu membawa lempeng gergasi itu menuruni bukit.
Lempeng yang malang itu melambung ketika terlanggar batu. Kuda segera menangkapnya dengan gigi lalu memakannya dengan sekali telan

sekian untuk story ini


okies sekian la cerita kat atas
p/s: tak ada kene mengena dengan cerita diatas

orang yang bahagia sentiasa memikirkan semuanya positif dan percaya apa yang berlaku itu ada hikmah tersendiri yang Allah nak beri. dan setiap ujian yang diberi dianggap manis biarpun pahit untuk ditelan. dan bersyukur

Manakala orang yang tak bahagia pulak... ialah orang yang sentiasa dengki dengan kebahagiaan orang lain dan cuba untuk memburuk-burukan orang lain. sedangkan dia tak sedar yang Allah sedang memerhatinya dengan setiap dosa yang dibuat..biarpun manis baginya hanya sementara

renung-renungkanlah yerpppp    


sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah SWT
dan yang buruk itu dari nas sendiri


salam berjumpa lagi di lain entri

daaaaaaaaaaaaaa
sayonaraaaaaaaaaaaa
salam

Tiada ulasan: